Wanaka

11 maart 2016 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we vanuit Franz Jozef Glacier weer 300 kilometer afgezakt naar het zuiden naar Wanaka. De eerste stop was al na 35 kilometer want daar was Lake Matheson waar als het goed weer is de Mount Cook en Mount Tasman perfect gespiegeld worden in het water. Het was een kleine wandeling erheen en het uitzicht was verbluffend mooi! Vlakbij het dorpje Fox zijn we nog een kronkelpad omhoog gereden en daar had je prachtig uitzicht op de Fox Glacier! Gisteren hebben we uren in de regen lopen ploeteren om Franz Josef Glasier te zien en nu konden we, hoppa, met het autootje veel dichter bij de Fox Glasier komen. Bovendien zag je hier veel meer ijs/ gletsjer!!  Aan deze westkust liggen de Nieuw Zeelandse Alpen en daar moesten we eerst doorheen om onze bestemming te bereiken. Via Haast (een dorpje van niets waar het bezinestation ook nog goed verstopt was) reden we de pass over. Prachtige vergezichten van bergen met daar tussendoor groene vruchtbare valleien en kronkelende rivieren met vaak heel blauw water!  Via Lake Wanaka en Lake Hawea kwamen we laat aan in Wanaka. We werden daar allervriendelijkst ontvangen door de Engelse eigenaresse van de B&B. Zij liet ons de prachtige kamer zien met een uitzicht op de grote tuin enop de achtergrond de Nieuw Zeelandse Alpen. In die tuin kregen wij tea met scones aangeboden. Dit B&B met 7 kamers van hoge kwaliteit hebben ze 10 jaar geleden opgestart. Zo iets zou ons ook misschien nog wel wat lijken.

De eigenaresse vertelde dat ze van de week 2 Ierse stellen als gast had. Ze kende elkaar niet maar bleken beide uit dezelfde straat in Edinburgh te komen!

Wist je dat:

- de sleutels in NZ ook vaak tegengesteld omgedraaid moeten worden?

- NZ maar 4 miljoen inwoners heeft terwijl het tig keer groter is dan Nederland

- we vandaag wel 10 dode possums (dieren) op de weg hebben zien liggen

- dat ieder hotel uitgebreide instructies heeft hoe te handelen bij een aardbeving (Christchurch is 5 jaar geleden grtendeels verwoest door een aardbeving).

- veel toeristen een reis naar NZ combineren met Australië?