Rob Roy Glacier Track

12 maart 2016 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Vanochtend had onze Engelse gastvrouw een ontbijt gemaakt met pannekoekjes, bacon, banaan en honing; erg lekker en genoeg calorieën om een stevige wandeling te gaan maken. We werden opgepikt door onze gids Alan die vertelde dat we vandaag de enige toeristen (hoogseizoen is nu afgelopen) waren voor deze stevige tocht van 5 uur. Alan is een wat oudere gids die helemaal 'los' ging over bomen, planten, bloemen en mossen toen hij in de gaten kreeg dat Birgitta dat ook helemaal te gek vindt. Ik kan amper een eik van kastanjeboom onderscheiden. We hebben allerlei soorten bessen geproefd en op een paar bladeren geknappeld om peper of juist een frisse smaak te kunnen ontwaren. Allemaal erg gezond, vegetarisch en calorie-arm!

Onderweg moesten we ook nog een swing bridge (wiebelige brug van planken en staalkabels) over om een rivier te overbruggen, die naar mijn idee toch wel erg diep onder ons lag. Aangezien ik al hoogtevrees heb als ik op een krant sta, voel ik me niet zo heel super als ik een hoge wiebelbrug over moet (en het helpt ook al niet dat er waarschuwingsborden staan dat dat ding met meer dan 5 personen in elkaar dondert).

Na een paar uur lopen in een schitterende natuur met bergen, vruchtbare valleien en rivieren met blauw water, hebben we gepicknickt onder aan de Rob Roy gletsjer met een heerlijk zonnetje en een geweldig uitzicht.

We hebben in de valleien tussen de bergen ook veel hertenboerderijen gezien met honderden Bambi's. Deze mooie beesten worden gefokt voor het lekkere vlees en bijna allemaal naar Duitsland geëxporteerd. Er wordt in de restaurants en in de supermarkt hier ook geen hertenvlees aangeboden.

We hebben ruim 40 km door de vallei gereden voordat we aan onze wandeling begonnen. Die vallei is vruchtbaar met veel gras, koeien, schapen en dus ook herten. Mooi landschap hoor, met de bergen op de achtergrond.

In Wanaka was het vinden van een dinerplek iets lastiger dan gewoonlijk. Het stadje van 6.000 inwoners had een paar dagen 35.000 mensen te verwerken omdat er de grote jaarlijkse boerenland- en feestweek was. Nu is Wanaka in de hele regio veruit de grootste stad en er zijn duizenden boerenfamilies die vaak heel afgezonderd leven, ver weg in de bergen. Dus ik begrijp wel dat zij dit jaarlijkse evenement met beide handen aangrijpen om te feesten en enige civilsatie te kunnen opsnuiven.

Wist je overigens dat:

- NZ volgens onze gids maar liefst 86% van de stroombehoefte opwekt met schone energie, met name opgewekt door waterkrachtcentrales, een beetje wind en nog minder zonne-energie?

- we veel bijenkasten onderweg zien, net als onze B&B eigenaar?

-Dat NZ zo veilig is dat de Kiwi's hun auto's en huizen heel vaak niet op slot doen?

-dat het plukken van druiven, appels en ander fruit vaak wordt verricht door eilandbewoners uit de Pacific, zoals de Vanuatu eilanden, die in paar maanden tijd voor hun doen een vermogen verdienen?

1. Door:
    12 maart 2016
    Wat een luxe, een privé gids!