Perito Moreno

11 februari 2017 - El Calafate, Argentinië

Vanochtend vroeg gelijk na het ontbijt vertrokken naar de grote attractie van Patagonië, de gletser Perito Moreno. We pikten 2 lifters op die ook naar PM wilden. Franco en Giani zijn een studentenstel uit Santiago. Aangezien het nog 80 km naar PM was, hadden we genoeg tijd om te praten. Ze gaven ons allerlei tips wat te doen en waar te eten in Santiago en Valparaiso, leuk! Na het kaartje voor het National Park moesten we nog 20 km via slingerweggetjes rijden. Een paar kilometer van te voren zagen we PM al liggen: 5 km lang, 1 km breed en maar liefst 70 meter boven het meer uitstijgend! Met een busje werden we verder het park ingereden. Van daaruit had je 3 routes die je boven, onder en langs de gletsjer leidde. Heel indrukwekkend zoveel ijsmassa te zien! Het meest imponerend is als ijsbrokken afbreken en met donderend geraas in het meer vallen, water doen opspuiten en als kleine ijsschotsjes in het water vlijven drijven. Als ijsbrokken afbreken dan hoor je een flinke knal, alsof ze in een fruitgaard schoten lossen om vogels te verjagen. Er zijn afgelopen decennia 32 doden gevallen omdat toeristen te dicht bij de gletsjer kwamen en er grote ijsbrokken afbraken en in het rond vlogen. Na 2 uur rondlopen, bewonderen en heel veel foto's en opnamen, gingen we terug. Franco en Giani hebben we in de stad afgezet. Wij hebben El Calafate verkend en hebben het historische museum bezocht. Daar hadden ze dinousourissenskeletten, infor over de oorspronkelijke indianen en de eerste kolonisten. Mooi was ook de film over Patagonië met wild, historische opnamen en filmbeelden van de grootste instortingen van PM. De laatste avond in Argentinië hebben we in stijl afgesloten door ribeye en steak te eten, elk 400 gram. Koen zou dit zeker hebben weten te appreciëren.

1. Daphne Sweers:
    12 februari 2017
    Wat veel, 32 doden! Hebben jullie je Spaans nog geoefend met giani en franco?