Rotorua

23 februari 2016 - Rotoroa, Nieuw-Zeeland

Gisterenavond naar een Maori dorp geweest. Eerst gezien hoe ze 'hangi' maken; aardappelen, kip en lam worden in een gat in de grond verwarmd/gestoofd door eerst een vuur te maken in de grond, grote stenen erop die witheet worden, voedsel er boven en door water er op te gooien gaat het stomen. Duurt 4 uur dus voor de snelle trek wat minder geschikt.

Vervolgens Maori gevechtskunst, zang, dans in het oude dorpje met rieten huisjes, vuur en leuke oude entourage. Er werd ook veel uitgelegd over oude gebruiken, sagen en hoe de Maori's leefden.

In een riviertje kwamen 8 Maori krijgers een riviertje afroeien in een oude handgemaakte boot (uitgeholde boomstam).

Daarna kregen we een Hangi buffet wat best lekker was. De avond werd afgesloten met een rondleiding door het donkere bos, met zaklampen, met uitleg over hoe allerlei bomen en planten worden gebruikt voor het bestrijden van ziektes. Wij hebben overal pillen voor maar de Maori gebruikt de bas van een boom, het sap van een plant of gemalen wortel van een struik om allerlei ziektes te genezen. In het bos waren ook glimwormen die in het donker licht gaven.

1. Daphne Sweers:
    22 februari 2016
    Glimwormen, dat lijkt me heel tof om te zien!
  2. Suus:
    23 februari 2016
    Klinkt weer als een leuke dag! Ik zie trouwens veel foto's dus het lijkt me dat het gelukt is. Een melding van nieuwe foto's kreeg ik eerst sowieso al niet
  3. Amber:
    23 februari 2016
    Hé ik zag vandaag op facebook iets over glimwormen in Nieuw Zeeland, zag er echt gorgeoussss uit! Interessant ook die Maori's! xxxxxx