Punakaiki

8 maart 2016 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Gisterenavond heerlijke pizza's gegeten op aanraden van onze kayakgids. Daar met een Nederlands stel gezellig geproken, wiens dochter nu in Sydney zit.

De volgende dag lekker in het zonnetje ontbeten en daarna de spullen gepakt voor onze verdere reis naar het zuiden. We ging van 28 graden en zon naar 18 graden en regen. Dat is best fris! Onderweg hebben we nog gekeken naar een zeehonden kolonie en hebben we genoten van de vele wisselende landschappen. Voor de lunch zijn we gestopt in Murcichon, een dorpje waar echt niets is te beleven en waar de armoede van de schamele huisjes is af te zien. Deze hele westelijke streekkust is dunbevolkt en arm omdat er geen industrie of bedrijvigheid is. Toerisme en wat landbouw moeten de mensen hier overeind houden.

Aangekomen in Punakaki hebben we gelijk de beroemde Pancakerocks bewonderd. Wetenschappers weten nog steeds niet waarom die enorme rotsen uit dunne laagjes steen bestaan. Vervolgens ons hotel opgezocht, wat een oud houten huisje bij een kayakverhuurbedrijf bleek te zijn. Vanwege een dubbele boeking moesten wij 'helaas' naar een grote villa aan zee. Het 10 persoonshuis is ruim genoeg voor ons tweeën. Het heeft prachtig uitzicht over de zee en de natuur en ligt helemaal aan het einde van een zandpad. Het is hier wel héėl rustig en verlaten! We hebben ook een hot tub op onze houten terras. Het is alleen een beetje jammer dat het nog steeds veel regent en de lucht alleen maar 50 tinten grijs kent!  Maar we zitten warm en droog en wat te lezen, internetten en tv te kijken. Oja er is ook een wasmachine dus die maakt vandaag overuren!

Gisterenavond zijn we naar het enige restaurant gegaan in Punakaki. We hebben nl wel een grote keuken met alles erop en eraan maar er is hier geen winkel! Dan moet je 45 km rijden om je boodschappen te doen.

Wist je dat:

- Madonna daags voor ons in Motueka is geweest?

- Wij geen Ikea hebben gezien in NZ maar dat ze hier wel de Kea vogel hebben, die berucht is om het opeten van het rubber vd ruitenwissers vd auto?

- Er ook een Tui vogel in NZ is, net zoals de reisorganisatie in NL?

- Er ook Tui bier bestaat in NZ?

- Er overal gratis tapwater is, dat ook nog goed smaakt?

- Er opvallend veel tweedehands winkels zijn van kleding en huisinrichting?

- Er verder ook niet zoveel leuke winkels zijn, tot grote spijt van Birgitta? En dat zij dan nu 's nachts droomt van winkelen? Jos daar prima mee kan leven?

1. Daphne Sweers:
    8 maart 2016
    Hahsha arme mama! We zullen het inhalen wanneer jullie weer terug zijn ;)