Puerto Guadal

8 februari 2017 - Puerto Guadal, Chili

We hebben het ontbijt ons goed laten smaken na het karige avondeten de avond ervoor. Bij het ontbijt troffen we een meisje van Nederlandse afkomst. Ze woont in Nieuw Zeeland en is hier voor een lange tijd op vakantie en doet vrijwilligerswerk voor kost en inwoning in dit complex. We raakten aan de praat met haar en zij gaf ons de internetcode. Het meisje bij de receptie zei dat ze alleen wifi hadden voor zakelijk gebruik, dus niet voor de gasten. Wat waren wij blij met het contact met de buitenwereld, met name natuurlijk met jullie! Het meisje, Claartje, werkt  hier ook pas een dag dus wist niet of ze iets illegaals deed om ons de internetcode te geven. Zij gaf ons ook tips voor deze dag om te doen aangezien we de marmelgrotten al hadden gezien. We gingen op pad naar Puerto Guadal om te tanken en om boodschappen te doen. Daarna richting Cochrane, verder de Carratera Austral af, op zoek naar wandelpaden en een mooi uitkijkpunt op twee verschillende kleuren rivieren die samenkomen. Deze laatste bezienswaardigheid hebben we gevonden, de wandelpaden niet. De rivieren waren prachtig! Op zoek naar de wandelpaden kwamen we aardig in de richting van Cochrane en hier veranderde het landschap wederom. Het werd nog ruiger, nog onherbergzamer dus en het werd steeds stiller op de weg. Ook het pad vernauwde zich en als er een tegenligger aankwam was dat best wel spannend omdat we ook hier weer hoog in de bergen zaten. We zagen ook de eerste guanaco's, een soort lama. Gaaf hoor! Ze komen alleen hier in Zuid Patagonië voor. We besloten terug te gaan want een wandelpad zagen we niet meer en voor wandelen werd het te laat. Terug op het complex hebben we lekker ontspannen gelezen, Duolingo gedaan en genoten op het terras. Om 19 uur kwam Klaartje op de borrel, die was duidelijk blij dat ze even in het nederlands gezellig kon bijpraten. Ze bleek op het vorige werk 'misbruikt' te zijn omdat ze enkel voor kost en inwoning 7 dagen per week moest werken! Ondanks vele beloften dat het rustiger zou worden is ze eigenlijk veel te lang gebleven om daar half overspannen uiteindelijk weg te gaan. Best zielig, maar ook wel een beetje dom om je zo te laten gebruiken. Ze bleek ook uiteindelijk ook al 39 te zijn en dan mag je toch verwachten dat je voor je eigen rechten kan opkomen. Om half 9 gingen we naar het restaurant. Wij hadden gevraagd of er een mogelijkheid was om hier te eten want er stond niets aangegeven. Ja dat bleek het geval te zijn maar we moesten in de ochtend al opgeven wat we wilden eten. In het restaurant bleken wij de enige gasten te zijn! Er stonden twee Chilenen in de keuken en Claartje kwam ons bedienen. De Chileense vrouw gaf ons keuze uit twee flessen witte wijn van €40 en €60. Dat vonden we echt veel te duur want normaal betaal je veel minder voor wijn, ook omdat Chili zelf ook veel wijn produceert. Claartje vond het ook belachelijk duur en kwam aanzetten met een fles witte wijn die ze ons drie keer liet voorproeven. Zel proefde ze ook twee keer uit het glas van Jos. Vervolgens zei ze je kan ook een glas kiezen waarna ze het grote rode wijnglas vulden tot aan de rand. Met het proeven van de wijn en de twee glazen was in een keer de hele fles leeg! Klaartje was ook zo vriendelijk om een paar flinke teugen uit Jos z'n bordevolle glas zodat de wijn niet meer over de rand klotste. We vroegen aan haar wat heb jij hier vanavond te eten gekregen? Dat bleek een handvol rijst en bonen te zijn. Dus zei ze geen nee toen we haar stukken vlees, gebakken aardappelen en het dessert aanboden. Staand naast onze tafel zat ze het allemaal lekker op te puezelen. We hebben nog nooit met z' n tweetjes in een heel leeg restaurant gezeten! Jos heeft zelf maar de openhaard opgestookt om het een beetje warm te krijgen. Wat hebben we samen met Klaartje gelachen! Je snapt gewoon. Niet dat de eigenaar van dit prachtige park niet meer moeite doet om hier een succes van te maken. De accomodaties en omgeving zijn prachtig maar er zit bijna geen hond in dit park. Terwijl het Klaartje van het naast gelegen park afkomstig is waar het altijd heel vol is!  Wellicht is dit park een mooie witwas praktijk?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Daphne Sweers:
    9 februari 2017
    Oh wat een vreemde bedoeling daar haha!