On top of the world!

25 februari 2016 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Vandaag stond de Tongariro alpine crossing op het programma. Een beetje spannend vinden we het wel; waren we wel genoeg getraind voor deze tocht,kon Jos het aan met zijn heupspier èn zijn de weergoden ons een beetje goedgezind?

Gelukkig ging alles goed. Jos had geen last van zijn heup, we konden het goed aan( beetje moe en wat pijn aan het eind maar okè) èn we hadden fantastisch weer! Geen regen, amper wolken, wel hèèl vèèl wind( is normaal daar op de top) maar ook zon! Top dus.

We beginnen om kwart over 9 en we liepen door een  woestijnachtig gebied met wat beemd grassen. Best goed te doen. Na ruim een uur kwamen we bij een klein watervalletje en de laatste toilet stop voor uren. Denk bij zo' n toilet niet aan een civiliseerd toilet maar gewoon een 'doos' niet door te trekken enzo. Use your imagination!   Vanaf daar begon de klim omhoog. Gelukkig waren er amazing views dus konden we af en tie stoppen om foto's te maken. We liepen op vulkanisch gesteente. Na een uur hadden we een prachtig uitzicht! We hielden elkaar vast omdat we toen al bijna van de berg afbliezen. Maar we moesten nog hoger! We liepen langs een ketting of touw omhoog naar het hoogste punt; 1900 meter. Prachtig uitzicht hadden we daar! Wind snelheden van 70 km werden daar gehaald dus pretty heavy up there! Vandaar hadden we een prachtig uitzicht op de Emeralds lakes;  3 hele blauwe meren! Daar hadden we onze lunch verzorgd door Adrift( de organisatie). Vanaf dat moment was het grotendeels dalend naar beneden; soms met trappen, soms met los zand en hier en daar een steen die houvast gaf.

We hadden een super enthousiaste gids( Andrea)  en ze wist enorm veel te vertellen over de vulkanen die we passseerden, de natuur, de Maori's. Geweldig zo'n jonge gedreven dame die pas 3 jaar in Nieuw Zeeland woont!!

1. Daphne Sweers:
    25 februari 2016
    Wat gaaf!! Zijn er nog foto's bij dit verhaal om de beauty te onderstrepen?
  2. Suus:
    25 februari 2016
    Fijn dat het allemaal goed is gegaan! We wachten op de foto's!
  3. Amber:
    25 februari 2016
    Wat super fijn dat het zo goed ging! Knap hoor, zo'n lange, zware tocht én zeker met paps hoogtevrees! Hoe ging dat? Ik ben ook heeuuul benieuwd naar de foto's! :D