Nelson/ Motueka

5 maart 2016 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Eerst nog even over de avond ervoor vertellen. We wilden eigenlijk weer in het restaurant van het hotel eten omdat het ons zo goed beviel maar helaas was het gesloten vanwege een bruiloft. De dame daar kon het restaurant van de winery Hans Herzog aanbevelen dus daar hadden we een reservering gemaakt. In de gidsen stond het ook goed aangeschreven dus dan zou dat weer een topavond worden. Het was een idyllisch plaatje; een prachtige tuin met olijfbomen,  rozenhagen en een boog waarlangs verschillende soorten druivenranken groeien. Per druivenrank stond beschreven hoe deze druiven smaken en wat de andere kenmerken zijn. Heel leuk om de verschillen te zien. Het eten was heel lekker, alleen de portie grootte was klein. Een vlotte bediening, bijna te vlot want na een uur stonden we al weer buiten. Het is hier niet gewoon om lang te tafelen zoals bv de Italianen. Ze eten hier vroeg en snel maar zo snel..... dat was een beetje jammer!

Om half 9 schrokken we wakker. Zo laat zijn we nog nooit hier wakker geworden, dus snel opstaan en ontbijten. Om 10 uur moesten we uitchecken. Kwart voor 10 zaten we bepakt en bezakt in de auto op weg naar onze volgende bestemming; Motueka.

Bij Havelock zijn we even gestopt voor een kopje koffie en een bezichtiging van dit kleine pioniersdorpje. Het heeft ook een schattige haven die bijna helemaal omsloten is door bergen. Na bijna 25 jaar huwelijk kom ik erachter dat Jos gek is op havens! Wie had dat gedacht?!

Hup in de auto op weg naar Nelson want daar konden we misschien nog net de markt meepakken. Jos houdt van markten; dat wist ik wel. Gelukkig op tijd dus lekker even over de markt gekuierd. Leuk om te zien maar niet heel speciaal. Wat wel onze verbazing schetste is dat Nelson een heel leuk 'stadje' is en dat dat stadje vroeger heel lang de tweede stad van NZ geweest! We stuitte daar op een pleintje waar net een Polynesische dans begon. Grappig om te zien. Bij dat pleintje was ook nog een museum met de geschiedenis van NZ en de Maori's.

Daarna in de auto gekropen om naar onze eindbestemming voor vandaag te gaan. Het resort wordt gerund door een Engels stel dat 13 jaar geleden hierheen emigreerden. Aardige mensen, enthousiast en alles is goed verzorgd. We hebben een rondje door het dorp gelopen en een stuk langs het water. Daar zou een mooi uitzichtspunt zijn maar dat viel tegen. Al bij al 1,5 uur gelopen.

Wist je dat;

-ze hier bijna geen honden hebben als huisdier, zeker in gebieden waar de kiwi vogel leeft? Ze zijn daar ook verboden omdat honden de weerloze kiwivogels afmaken.

-het mosselcentrum van de wereld zich bevindt in het kleine plaatsje Havelock? En met name de greenlips mossel, hele grote groene mossels.

- wij de kou van Nl niet missen, maar wel onze kinderen plus aanhang?

-NZ heel schoon is en je er bijna nergens zwerfafval vindt?

-De Nederlander Abel Tasman in 1642 als eerste Europeaan NZ heeft ontdekt? Ongelofelijk dat bijna driehonderd jaar geleden mensen in een houten boot stapten om de andere kant van de wereld te ontdekken!

1. Daphne Sweers:
    5 maart 2016
    Zo ik ben weer helemaal bijgelezen van jullie fantastische avonturen! Wat een geweldige dagen hebben jullie toch al achter de rug. In een dikke trui in het zonnetje op het balkon waan ik me ook een beetje in het warme Nieuw-Zeeland. Hele leuke wistjedatjes ook. Ik mis jullie wel hoor!
  2. Suus:
    5 maart 2016
    Vooral puntje drie was leuk om te lezen! Ook groetjes van Koen krijgen jullie! Xxx