Mount Cook

19 maart 2016 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Gisteren zijn we vanuit Dunedin naar Mount Cook, de hoogste berg van NZ, gereden. Het ligt hier aardig afgelegen in een natuurpark. Het weer was hier gisteren nog lekker maar vandaag erbarmelijk slecht! Onze boottocht over Lake Tasman om ijsschotsen van dichtbij te kunnen bekijken was daardoor helaas afgelast. Toen wij vanmiddag toch maar de stoute schoenen aandeden om een flinke wandeling te maken, begrepen wij wel waarom alle excursies afgelast waren. Er waren enorme windvlagen en heel veel regen. Het was zo erg dat wij na 2 uur onze wandeling ook maar gestaakt hebben. Onderweg kwamen we nog wel een memorial monument tegen voor de ruim 200 bergbeklimmers die zijn omgekomen door lawines of  van de rotsen afgekletterend zijn. Mount Cook is een zeer verraderlijke berg omdat de hellingshoek erg steil is en het ijs nog wel eens los wil laten dan wel dat je getrakteerd wordt op een niet bestelde lawine. We zijn nog naar een film geweest over de bergen en gletsjers hier. We hebben dus de ijsschotsen wel op film gezien, maar niet persoonlijk kunnen begroeten. Alle prachtige natuur ten spijt, zien we er langzamerhand na 5,5 week vakantie er wel naar uit om lekker naar huis te gaan!