Marlborough's vineyard

3 maart 2016 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

vanochtend met de watertaxi gegaan naar het lieflijk havenplaatsje Picton gegaan. Fijn om na 3 dagen natuur ook weer eens wat winkels, mensen en restaurants te zien! We hebben daar de huurauto opgehaald. Helaas voor Jos was het geen Jaquar maar 'slechts' een Trax, een voor ons onbekende auto in Europa. Het is een hoog model auto met leren bekleding en nog wat andere luxe snufjes. Uiteindelijk zijn wij er heel happy mee. Heerlijke wagen waar we het nog 3 weken in uit houden. Gek wel dat je na 3 dagen geen auto gereden hebt weer opnieuw even moet wennen aan links rijden.

We zijn eerst nog even Picton ingelopen. Kaartje gekocht en geschreven voor oma, wortels en sla gekocht bij een super( onze lunch) en geslenterd door het dorpje. Prachtig weer overigens

We hoefden maar een klein stukje te rijden vandaag om bij ons hotel te komen. Wauw, wat een heerlijke accomodatie! Het is een moderne, luxe villa met veel ruimte. Het hele parkje geeft het idee van een hacienda met witte villa's. Het resort ligt middenin het wijngebied, dus papa ging nu al uit zijn dak! Prachtig om al die wijranken te zien met de ruige bergen op de achtergrond.

In de middag zijn we letterlijk de straat over gestoken naar de buurman met zijn wijngoed 'White Haven'. Daar gelijk een wijnproeverij gedaan met een enthousiaste jonge vrouw, die op een enthousiaste en begrijpelijke manier de verschillende wijnen toelichtte. Ze liet ons allerlei extra wijnen proeven omdat ze merkte dat wij er ook erg in geïnteresseerd in zijn. We hebben twee flessen lekkere wijnen gekocht waarna we de proeverij niet meer hoefden te betalen.

Vervolgens nog even het stadje Blenheim in geweest om wat voorraad eten te kopen voor de komende dagen.

Wisten jullie overigens dat:

-er veel mensen in NZ, ook in de stad, op blote voeten lopen?

-al het water in ons hotel in Portage afkomstig is van regenwater en dat dat heel erg lekker smaakt?

-dat er in NZ een strijd gevoerd wordt over het invoeren van een nieuwe nationale vlag? Deze heeft nl nu de Engelse vlag erin opgenomen maar veel nz'ers willen dat koloniale verleden van zich afschudden.

-In restaurants de fooienpot onbeheerd op de bar staat waar iedereen bij kan, met best veel geld erin? Fijn dat NZ nog kennelijk zo veilig is dat dat kan.

Morgen zullen er meer weet je datjes volgen! Tot morgen!