Kauri

18 februari 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Laten we eens een boom opzetten. Een Kauri boom bijvoorbeeld van enorme proporties. NZ was vroeger van kust tot kust volgegroeid met deze reuzebomen die wel 2000 jaar oud kunnen worden. In 100 jaar heeft de mens 96% ervan gekapt voor scheep-, woning- en brandhout. Kauri zijn vergelijkbaar met de Sequoia bomen in de US. Sequoia wordt hoger maar Kauri is breder en blijft ook naar boven veel breder waardoor de massa hout enorm is. We hebben de grootste Kauri in het bos bewonderd en zijn ook naar het Kauri museum gegaan. Prachtig om de historie van de kap van Kuari te zien en te horen. Vernufig hoe men 150 jaar gelden die enorme bomen uit het bos heeft weten te krijgen, oa met paarden, vervoer via rivieren. In het museum waren ook andere historische dingen van NZ te zien. Erg interessant.

Vandaag van het noorden naar het midden gereden; bijna 6 uur in de auto met bijna alleen maar regen. Toch erg mooi landschap met heuvels, groen, akkerbouw en schapen. Nu in Takapuna beach aangekomen voor een overnachting. Net heerlijk in het warme zwembad/hot tub gezeten; fijn voor mijn heup.

Eten bij een prachtige supermarkt Count Down gehaald en gezonde salades gegeten.