Doubtful Sounds

15 maart 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

In het Fiordenland, het grootste natuurgebied van NZ, liggen de Doubtful Sounds, een uitgestrekt fjorden gebied wat uiteindelijk in verbinding staat met de Tasmanzee. Het ligt zeer afgelegen en is allleen bereikbaar via het water en helikopters. Wij gingen eerst met onze auto vanochtend vroeg naar Manapouri om daar op de boot te stappen. Na een uur in de boot gezeten te hebben werden we afgezet aan het einde van het meer, waar de grootste onderwaterkrachtcentrale van NZ staat. Daar stapten we op de bus om over de duurste weg van NZ te rijden. Dit is de enige weg die niet in verbinding staat met het wegennet en dus helemaal midden in het natuurgebied ligt. Je moet dit traject afleggen om uiteindelijk bij de Doubtful Sounds aan te kunnen komen. Daar stapten we in een mooie cruiseboot die ons 3,5 uur rondvoer in een spectaculair landschap, van fjorden, bergen en eilanden. Het was eerst nog behoorlijk bewolkt en mistig, maar dat maakten het juist mystiek. Wel fijn dat de bewolking op een gegeven moment een beetje optrok zodat we iets meer konden zien van de bergen. Bij de Tasmanzee scheen zelfs het zonnetje. Onderweg kwamen wij kleine blauwe pinquins tegen, heel veel zeehonden, die op rotsen lagen te zonnen/spelen, albatrossen en dolfijnen. 'Pretty cool man!', zoals ze hier vaak zeggen. Prachtige foto's kunnen schieten van het landschap maar de dolfijnen laten zich niet makkelijk vastleggen! Op een gegeven moment deed de kapitein de motoren uit en verzocht iedereen 10 minuten absolute stilte te houden. Wauw, dat was een hele bijzondere ervaring om in totale stilte die indrukwekkende natuur tot je te laten komen!

Wist je dat:

- wij het wat vreemd opkeken toen wij bietjes bij het ontbijtbuffet zagen liggen? We zijn heel wat gewend van de Engelsen, zoals witte bonen, champignons en tomaten, maar bietjes..... Totdat Jos er toch maar een probeerde en tot zijn verrassing heerlijke zoete pruimen bleken te zijn.

- de eerste kolonisten konijnen los lieten om te jagen, dit al gauw tot een konijnenplaag voor de boeren leidden en er vervolgens wezels werden uitgezet om de konijnenpopulatie in te dammen. Deze wezels zijn nu een plaag naast de konijnen nu ook de vogelsstand enorm hebben verminderd. Wezels hebben hier geen natuurlijke vijanden. Overal in de bossen zie je daarom wezelvallen.

- je hier helaas geen beren, kangaroes, wolven of ander groot wild ziet, maar er in waterrijke gebieden er wel miniscule zandvliegjes zijn die bovendien gemeen kunnen steken( lees;Jos steken ze niet, maar ik ben,zoals altijd, de klos!)?

- Het toerisme afgelopen jaar, volgens onze b&b eigenaresse 30 procent is toegenomen en dat wij dat van verschillende bronnen ook al hadden vernomen? Chinezen een steeds groter deel hier van gaan uitmaken. Dat hier niet iedereen even blij mee is. Je ziet nu al bij winkels en toeristische attracties veel Chineze teksten.

1. Daphne Sweers:
    15 maart 2016
    Wauw wat een pláátjes! Prachtig! Gelukkig is papa een nieuwsgierig aagje haha!
  2. Suus:
    15 maart 2016
    Wauw!! Moet een geweldige dag zijn geweest!
  3. Door:
    15 maart 2016
    Oh wat bijzonder! Pinguins!
    Ik had ook wel even op die boot willen zitten... Wat een natuurschoon.
    Maar eh... Hoezo helaas geen beren? Haha. Nu worden jullie mij iets té avontuurlijk
  4. Luca:
    15 maart 2016
    Stuk voor stuk beauties! Def pretty cool man! Dus jullie hebben goedkoop van een konijnenboutje kunnen genieten??