Pampa

24 januari 2017 - Buenos Aires, Argentinië

Vandaag zijn we naar de grote groene vlaktes van Argentinië gegaan de zogeheten pampa's . Hier bevinden zich veel haciendas waar veel mais en soja wordt verbouwd maar waar ook enorm veel koeien en schapen zijn. Soja is het grootste export product van Argentinië. Onze gids kwam ons om 09.30 ophalen met een historische auto. Als je goed keek waren er ramen waar geen barsten inzaten en de jaarlijkse schoonmaakbeurt van de auto was waarschijnlijk morgen. Het linker achterportier ging niet meer open en op het dashboard knipperde een rode lamp dat het abs systeem defect was! Afijn met een gerust gevoel reden wij in anderhalf uur naar een oud koloniaal stadje San Antonio de Areco, wat al ruim tweehonderd jaar bestaat. Daar hebben we het Draghi museum bezocht waar men allerlei zilveren voorwerpen maakt voor messen en allerlei attributen voor de paarden. Helaas was er op dat moment geen zilversmid actief. In het stadje hebben we ook nog een bar bezocht wat vroeger ook nog een kruidenierszaak was. Er stonden zelfs oude flessen Nederlandse drank waaronder Bols, zeer oude jenever. Daarna zijn we naar een estancia gereden, een afgelegen landgoed, waar een beroemde schrijver heeft gewoond, die ' De schaduw van de gaucho' heeft geschreven. De laatste 5 km naar de estancia was een Parijs-Dakar rally! Gelukkig had het de afgelopen dagen niet geregend want anders moet de gastheer de gasten met zijn fourwheeldrive ophalen. Op de estancia werden we verwelkomd met empanadas, gevulde deeghapjes met vlees en ei/ kaas en ui. Ook was er zelf gemarineerde aubergines met stokbrood. Drankjes ontbraken ook niet waaronder de wereldberoemde Malbec wijn uit Argentinie.  Na een rondleiding over het landgoed zijn we even het zwembad ingeplonst. De lunch was een zogeheten asado, oftewel een bbq met vlees. En dan bedoelen we ook heel veel vlees! Een vegetarier heeft het hier in Argentinië moeilijk. Gelukkig waren er ook heerlijke salades bij.

Na een uurtje wachten(alles gaat hier zeer gemoedelijk ) gingen we paardrijden over de pampa. Dat was echt heel leuk om te doen!! Jos heeft op het eind samen met de gaucho om de hacienda gegaloppeerd! Dus die was helemaal tevreden. Ruim een uur later werd er thee met zoetigheden geserveerd. Helaas was de gaucho met de gitaar ziek zodat we zonder muzikale begeleiding onze thee dronken.

Wij hadden een authentieke gids deze dag. Zijn woorden waren net zo waardevol als water op de droge pampas. Logisch dat hij er dus zuinig mee omging! Als je wat vroeg kreeg je een uitgebreid antwoord van si of no. Wij vinden het wel leuk als een gids iets vertelt over het land, de cultuur, fauna en flora etc. Hij dacht misschien dat wij voor onze rust naar de pampas waren gekomen en dus wilde hij die rust niet verstoren. Al met al waren we pas om 20.30 in het hotel ( iets later dan de geplande 17.30). Maar we hebben een heerlijke dag gehad!  Na een verfrissende douche nog even in ons buurtje gelopen en een pizza gegeten.

1. Daphne Sweers:
    25 januari 2017
    Wauw wat een leuke dag!
  2. Suus:
    26 januari 2017
    Klinkt als een hele leuke dag!