Watervallen gezien vanuit Brazilië

29 januari 2017 - Iguaçu, Brazilië

Vandaag hebben we de Iguazu watervallen vanaf de Braziliaanse zijde gezien. We moesten dus de grens met Brazilië over, wat best nog wat tijd kostte. Ik had verwacht dat al die miljoenen toeristen die allemaal de watervallen van zowel de Argentijnse kant als de Braziliaanse zijde willen zien, wel even snel de grens over konden wippen maar dat is niet het geval. Van een Schengen-verdrag hebben ze hier nog nooit gehoord.

Aan de Argentijnse kant zie je de watervallen vanaf 3 niveaus; top, midden en onder. Aan de Braziliaanse zijde heb je maar 1 route die de falls meer vanaf een afstand bekijkt. Ook dat was weer onvergetelijk mooi! Eigenlijk nog mooier dan de dag ervoor. Iedere honderd meter heb je weer een totaal ander prachtig plaatje, het houdt niet op en wordt alleen maar steeds mooier. Op het einde ga je via loopbruggen over het water en kom je heel dicht bij de afgronden waar het water naar beneden stort én dicht bij de waterfallen zelf. Je wordt dus goed nat van al dat spetterende en verstuivende water. Wat een sensatie!

Vandaag weer opgetrokken met een Nederlands stel. Leuke gezellige mensen die 3 dochters hebben, waaronder een 1 eiïge tweeling die allebei hetzelfde studeren, alle 3 een vriend hebben en nog geen kleinkinderen. Toevallig hé? Met hun zijn we daarna nog naar het 3 landenpunt B., A. En Paraguay geweest. Mooi uitzicht aldaar over de rivier.

Rond 16 uur waren we bij ons hotel waarna we lekker konden bijkomen bij het spartelbadje en een fijn zonnetje van 30 graden. Nog een tijdje met een meisje en jongen allerlei Spaanse woordjes en kleine zinnetjes geoefend. Ze vonden het erg leuk dat wij ons best deden om Spaans te praten en konden erg lachen om onze fouten.

'S avonds gegeten bij een uitgebreid buffet restaurant met veel salades, vers gemaakte pasta's en natuurlijk kiloknallers vlees in de aanbieding. Want in Argentinië geldt: "Een dag geen vlees gegeten, is een dag niet geleefd".

Wist je trouwens dat:

- Evita Peron uit een arme familie uit de pampa's kwam en later first lady werd door te trouwen met Juan Peron? Evita heeft een bijna heilige status omdat zij veel voor de armen heeft gedaan en samen met haar man stemrecht voor de armen en ook voor de vrouwen heeft ingevoerd en gezorgd dat iedereen met capaciteiten naar de universiteit kon (ook al was je arm).

- De huidige paus van Argentinië is en ook hier zeer populair. Hij was al bisschop van B.A. en wij hebben zijn kerk bewonderd. In B.A. weigerde hij zijn eenvoudige etage op te geven en te gaan wonen in het bisschoppelijk paleis. Ook wilde hij geen chauffeur en bleef met bus/metro zich verplaatsen. Deze eenvoud hanteert hij nu ook als paus in Rome. Wat een prachtige man op dit gebied (want op een aantal uitspraken van hem valt nog wel wat af te dingen).

- De Falklandeilanden, die voor de Argentijnse kust liggen, al lang in Britse handen waren door de Argentijnen Malvines worden genoemd. Zij vinden, terecht, dat Engeland eigenlijk geen recht op die eilanden heeft, ook al zijn ze al 150 jaar in hun bezit. In 1982 beval de Argentijnse president het leger de Britten van de Falklandeilanden te verjagen. Hij hoopte zo zijn image een oppepper te geven en de aandacht af te leiden van de belabberde economische situatie van het land. Margaret Thatcher sloeg echter keihard terug en binnen 74 dagen dropen de Argentijnen af.

1. Suus:
    30 januari 2017
    Haha wat een toeval die familie! En lwuke wistjedatjes
  2. Daphne Sweers:
    31 januari 2017