Valparaiso

28 februari 2017 - Valparaíso, Chili

Valparaiso staat bekend om zijn vele gekleurde huisjes met mooie graffiti kunst. Grote delen van de stad zit er mee onder dus overal wordt je weer verrast door kunstzinnige muurschilderingen. De stad is erg heuvelig en overal zie je dus trappen en 'liften' die je naar boven brengen. Sommige liften zijn al meer dan honderd jaar oud.

We hebben een stadswandeltour gemaakt met een gids die interessant vertelde over de historie, de charmes van de stad, de problemen en cultuuraspecten. Ook Valparaiso was vroeger een welvarende havenstad die ineenstortte toen het Panamakanaal open ging en de schepen niet meer aanmeerden. Je ziet ook nog veel oude statige koloniale gebouwen maar veel zijn helaas slecht onderhouden.

Het is knap en mooi om te zien hoe al die huizen kris-kros naast en boven elkaar op al die heuvels in de stad zijn gebouwd. Door het hoogteverschil heb je overal weer een mooi uitzicht.

We zaten in Casa Galos die terecht doorTripadvisor heel hoog werd gewaardeerd. Heerlijk ontbijt en hele vriendelijke mensen. Boven op het hotel is een dakterras waar je fantastisch uitzicht hebt op de baai en omringende heuvels.

Na een paar dagen Valparaiso, waar we nog even lekker hebben genoten van de zon en de warmte, was het helaas weer tijd om terug te gaan naar Nederland. Na een lange reis, 2 uur vliegen naar BA en dan nog 13 uur naar Amsterdam, waren we weer veilig thuis na een prachtige reis door Chili en Argentinië.